تصفیه آب، تصفیه فاضلاب

شرکت کیمیاب کویر (کمپین مبارزه با بحران بی آبی قطره زلال)

تصفیه آب، تصفیه فاضلاب

شرکت کیمیاب کویر (کمپین مبارزه با بحران بی آبی قطره زلال)

اسمز معکوس

اسمز معکوس (RO)

اسمز یک فرایند طبیعی است که در غشاهای نیمه تراوا اتفاق می‌افتد و در آن آب از جایی که غلظت نمک در آن بیشتر است، به سمتی که در آن غلظت کمتر می‌باشد جریان می‌یابد. غشا می‌تواند به آب و تعدادی از یون‌ها اجازه عبور از خود را بدهد، در حالی که مواد جامد محلول اجازه عبور نخواهند داشت. اسمز معکوس فرایندی عکس اسمز می باشد و در آن فشاری بزرگتر از فشار اسمزی به سمتی که غلظت مواد جامد در آن بیشتر است وارد می‌شود. این فشار آب را مجبور می کند در خلاف جهت اسمزی در داخل غشا حرکت کند. 


بر اساس این قاعده، دستگاه‌های آب شیرین کن طراحی می‌شوند و جهت تصفیه آب استفاده می‌گردند. ظرفیت هر دستگاه به مشخصات یونی آب خام و نیز میزان بازیافت آب و شرایط محیطی بستگی دارد. دستگاه‌های شرکت کیمیاب کویر برای انواع ظرفیت ها و TDS ها طراحی می‌گردند و ظرفیت اسمی آنها از 1000 لیتر در شبانه روز تا چند هزار متر مکعب در شبانه روز بر اساس نیاز مشتری متغیر می‌باشد. در زیر مزایا و کاربردهای این دستگاه‌ها به همراه مشخصات کلی تعدادی از دستگاه های ظرفیت پائین آماده، آورده شده است.

 

اجزاء اصلی سیستم اسمز معکوس (آب شیرین کن)


1. پیش تصفیه

با توجه به استانداردهای تعریف شده برای آب ورودی به دستگاه RO پیش تصفیه خاص آن طراحی و ساخته می‌شود، اما بطور کلی روش های مورد استفاده عبارتند از: هیدروسیکلون، سیستم های تزریق اسید، کلر، SBS، صافی شنی و کربنی، UV، سختیگیر و میکروفیلتراسیون.


2. سیستم تامین فشار سیستم آب شیرین کن

غشا جهت غلبه بر فشار اسمزی نیاز به فشاری بالاتر از فشار اسمزی دارد، پس باید آب ورودی به غشا حداقل فشار مشخصی را داشته باشد. این فشار برای آب دریا برابر 1000psi می باشد.


3. غشاهای RO

با توجه به کیفیت آب ورودی، کیفیت درخواستی تولید، میزان آب تولیدی نوع و مدل غشاها انتخاب می‌شوند، روش چیدمان غشاها با توجه به محاسبات طراحی می‌تواند به صورت موازی یا سری و یا ترکیبی از این دو نوع باشد.


4. سیستم کنترل دبی و فشار

جهت بررسی عملکرد دستگاه نیاز به اندازه گیری میزان آب تولیدی، میزان آب دورریز و برگشتی است، بنابراین در مسیر آب تولیدی، دور ربز و برگشتی فلومتر قرار می‌گیرد، همچنین باید در مسیر آب ورودی به دستگاه، آب ورودی به غشاها و آب خروجی از غشاها، مانومتر قرار گیرد تا فشار در قسمت های مختلف سیستم به راحتی قابل اندازه گیری باشد تا راهبری بر اساس آنها انجام شود. در سیستم RO برای آب ورودی دستگاه سوئیچ فشار پائین قرار می‌گیرد که در صورت نبود آب و یا عدم تامین فشار اولیه، دستگاه به طور اتوماتیک خاموش گردد. همچنین پس از پمپ نیز سوئیچ فشار بالا قرار می‌گیرد تا در صورت افزایش فشار بیش از حد تعریف شده دستگاه خاموش شود.


5. تابلو برق

تابلو برق جهت فرمان به بخش های مختلف دستگاه طراحی و ساخته می شود. این تابلو می تواند ترکیبی از PLC و برق صنعتی و یا فقط برق صنعتی باشد.


6. سیستم تزریق آنتی اسکالانت

جهت کنترل رسوبات در آب شیرین کن همواره مواد ضد رسوب به سیستم تزریق می شود. نوع و مقدار مواد ضد رسوب با توجه به کیفیت و کمیت آب ورودی به دستگاه متغیر است.


مزایای دستگاه اسمز معکوس (آب شیرین کن)

سیستم پیوسته و مداوم

 قابلیت دریافت آب با TDS بالا

میزان بازدهی بالا در کل سیستم ها

مصرف پائین انرژی

حذف باکتری ها و ویروس ها

حذف نیترات آب و کدورت و جامدات محلول

هزینه های جاری پائین در مقایسه با سایر سیستم های تصفیه

بهره برداری آسان و کنترل کاملا اتوماتیک

 عدم استفاده از مواد شیمیائی مضر برای انسان

 امکان استفاده از منابع نامحدود دریا جهت آب آشامیدنی

تولید آب با کیفیت استانداردهای مورد تائید NASA و WHO

کاربردهای دسنگاه اسمز معکوس (آب شیرین کن )

تامین آب آشامیدنی در مناطق دارای آّب شور

شیرین سازی آب دریا (Sea water) جهت مصارف صنعتی و خانگی

تامین آب با EC پائین برای کارخانجات و صنایع

 

1. پتروشیمی و پالایشگاهی: جهت آب cooling و blow down

2. فولادی و صنایع فلزی: آب DM برای خنک کاری

3. صنایع لبنی: آب بدون یون جهت مصارف کارخانه

4. صنایع بسته بندی گوشت و فراورده های غذایی

5. صنایع دارویی: آب بدون املاح و باکتری

6. بخش کشاورزی و دامی، مرغداری: تامین آب کشاورزی از چاه‌های بسیار شور


برای ورود به سایت اصلی ما , آشنایی بیشتر با محصولات و خدمات، می‌توانید به این لینک مراجعه کنید:


www.kimiabkavir.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.